Ekologická výchova


Dnešní podoba naší přírody je dána jak geografickou polohou, geologickými a klimatickými podmínkami, tak hospodářskou činností člověka, či historickým vývojem. Co však nelze opomenout- negativní tendence člověka působit na krajinu(a životní prostředí vůbec) devastací a likvidací přírodních zdrojů, která začala nezadržitelně stoupat hlavně v polovině minulého století. Ekonomický růst žene člověka k dalším a dalším negativním aktivitám, které zapříčiňují likvidaci toho,čeho se nám do nedávna dostávalo přehršel.

To, co dříve bylo pro každého z nás samozřejmostí, se stává výjimečnou atrakcí. Vzpomeňme si jen, kde všude bylo možné potkat divokou zvěř, nebo vidět čistý potok, překotně se řinoucí nedotčeným údolím. Dnešní bezpočetné černé skládky a záměrná likvidace životního prostředí, které bylo od nepaměti domovem všeho živého způsobuje, že nám tohle všechno začíná být vzácné.  

                                                  

Uvádíme jenom pro příklad: v současné době je v České republice ohroženo 35% druhů savců, 57% druhů u nás hnízdících druhů ptáků, 100% plazů, 95% druhů obojživelníků, 28% druhů ryb a 16% druhů vyšších rostlin.

                                               

Příroda a krajina jsou součástí národního bohatství. A jelikož ani naší přírodě se nevyhnula globální ekologická krize spočívající ve vážném narušení životodárných procesů v přírodě, je naší povinností dělat vše, co je v našich silách pro to, abychom tuto krizi zastavili. Může totiž vyústit v ohrožení obyvatelnosti naší země.

 

Ochrana přírody a krajiny se stala veřejným zájmem. Již dávno o tomto problému nemůžeme mluvit pouze jako o zájmové činnosti.

 

Ekologická výchova je doplňkem učiva přírodovědy a ekologie v mateřských a základních školách. Ekologickou výchovu však lze nenásilně začlenit také do výuky ostatních předmětů. Tento program bude rozdělen do výukových bloků, přizpůsobených učebním osnovám v MŠ a ZŠ. Hlavním cílem tohoto programu je, naučit děti vnímat přírodu tak, jak si zaslouží a najít si k ní vztah. Je důležité děti zároveň vhodným způsobem motivovat k ohleduplnému chování k přírodě a všemu, co s ní souvisí.

 

Chceme děti sblížit s přírodou, vést je k jejímu přímému vnímání všemi smysly. Důraz je kladen na pocity dětí a dbáme na to, aby výuka byla pro děti zážitkem, nikoliv nepříjemnou povinností. Volíme tedy aktivity, které děti zaujmou, nikoliv „otráví“. Hravou formou, kdy děti nebudou pouze pasivními posluchači, ale aktivně se zapojí do poznávacích her a soutěží, sami budou hledat řešení ekologických problémů a učit se jednat ve prospěch přírody. Chceme obohatit jejich znalosti, aniž by si v daný okamžik uvědomovaly, že se vlastně učí. Chceme aby pochopily přírodu jako celek se vším, co k ní patří, včetně nás lidí a našeho, mnohdy surového, chování k ní.

Program ekologické výchovy je přizpůsoben věku a schopnostem účastníků. Pomůcky k výuce používáme( pokud to lze) hlavně hmotné, nikoliv na obrázku. To se nám velmi osvědčilo, neboť děti zaujme např. kámen v dlaních daleko víc, než na fotografii. Zabořit prsty do „živé“ zeminy je určitě větším zážitkem, než se dívat na neživý snímek s hroudou země.

Pro tento projekt jsme vytvořily pracovní listy na různá témata týkající se přírody a všeho,co s ní souvisí. Tyto materiály jsou rovněž zpracovány pro několik věkových kategorií dětí. Děti v nich sami řeší daný problém,stávají se součástí tématu,nikoliv pasivním posluchačem.

Ekologická výchova však nebude probíhat pouze ve školách, ale zároveň bude možnost návštěv dětí u nás- v IC. Zdejší lokalita skýtá možnosti jak výuky přírodovědné, tak dějinné, či možnost obohacení znalostí dětí, které zatím školou povinné nejsou.

V případě výuky v místě integračního centra chceme využít neopakovatelného místa, na němž se IC nachází, s jeho bohatou geologickou historií. Unikátní je například to, že zde byly dochovány všechny historické geologické vrstvy. Zdejší druhová mnohotvárnost, ať jde o faunu, nebo flóru, je zde také nezanedbatelná. Tím vším chceme obohatit výuku dětí ve školách a vyvést je ze stereotypu.